.

.

divendres, 26 de febrer del 2016

El present i el futur de l'aulABP a LleidaTV

Avui LleidaTV ha elaborat una magnífica notícia sobre el present de l'aulABP explicant el premi guanyat ahir al MWC dins del programa mschools. També ha permès que l'alumnat que en el moment de l'entrevista treballava a l'aulABP, els de 4t d'informàtica, expliquessin com estan treballant en el projecte de creació d'APPs. Esperem que al final aquestes APPs puguin participar al concurs de mschools i puguin repetir per tercer any consecutiu el premi. Tot un repte per tothom, per l'alumnat i per nosaltres per saber-los acompanyar en el seu creixement i aprenentatge.




dijous, 25 de febrer del 2016

Gràcies mschools

La cerimònia de lliurament de premis del projecte mschools que s'ha celebrat aquest matí dins del marc de la jornada "Changing Education Together" del Mobile World Congress ha atorgat el primer premi dins de l'apartat de "millors experiències d’aprenentatge amb tecnologia mòbil a l’aula" al risc, a la il·lusió, al compartir, a l'esforç, a les ganes d'aprendre, a les ganes d'ensenyar, als amics que ens trobem en tots els esdeveniments educatius, en resum a tots aquells educadors que lluitem per donar valor afegit a les nostres classes utilitzant la tecnologia i actualitzant la metodologia.

És un premi a una aposta de canvi a l'aula que comporta un risc. De totes maneres jo vull dir a tothom que estigui a punt de saltar, que el risc no ens afecta. Com de més amunt saltem més alumnes hi haurà a sota amb les mans obertes per agafar-nos i fer-nos volar un altre cop encara més amunt. El nostre risc és la seva il·lusió i el seu compromís i, com més ens arrisquem més compromesos els tindrem. De la mateixa manera aquest és un premi a tots els ponents que ens han compartit, paraula clau, els seus coneixements i les seves experiències per nosaltres poder edificar sobre ells. És també un premi a tots els que cada dia s'esforcen a incloure mòbils, tablets, chromebooks a la seva aula i que generalment no reben el suport que es mereixen.

Quan arriba la convocatòria mschools per participar en algun dels seus programes, s'activa aquell repte que ens fa voler ser millors i que ens obliga a repensar tot el que estem fent, a pautar-ho, a concretar-ho i a sintetitzar-ho. Ens passa, segurament el mateix que li succeeix a l'alumnat quan el temptem amb reptes; traiem el millor de nosaltres ja que no només ho fem per fer-ho sinó que hi posem una mica més, m'atreviria a dir que molt més. Per tant gràcies mschools per "provocar-nos", per estimular-nos a ser millors i per fer que, al final, el nostre alumnat aprengui més i millor. El nom del guanyador ha estat Francesc Solans però sense un bon equip, la Tere Viscasillas, un bon alumnat que ha absorbit i entès la metodologia, i una aula, l'aulABP, que ho ha facilitat, no hauria estat possible.
Aquí a sota teniu la presentació de l'experiència i el vídeo, que com no podia ser d'altra manera, ha fet l'alumnat.



dimecres, 24 de febrer del 2016

Finalistes a mschools dins del MWC16

Demà dijous dia 25, dins del marc del MWC de Barcelona tindrà lloc el lliurament de premis al finalistes del projecte mschools. La cerimònia de lliurament de premis se celebrarà dins del marc de la jornada "Changing Education Together" del Mobile World Congress. El programa mSchools és una iniciativa mixta pública-privada, impulsada per la Fundació Mobile World Capital Barcelona, amb la col·laboració de la Generalitat, l’Ajuntament de Barcelona i la GSMA. 
A partir de l'ADN aulABP, en els darrers mesos hem aprofundit en la utilització dels mòbils a l'aula com a eina de pedagògica. La realització d'un treball de  recerca, fet pel Guillem Prats, ha permès disposar d'un visor on-line que juntament amb unes ulleres, que fins i tot poden ser de cartró, i un mòbil permeten immergir-se qualsevol espai. Aquesta innovació metodològica i tècnica a nivell de departament, fou presentada en el projecte mschools dins de l'apartat de "millors experiències d’aprenentatge amb tecnologia mòbil a l’aula" pels professors Tere Viscasillas i Francesc Solans. L'experiència està en la línea amb el que avui es parla al MWC, a part del 5G; realitat virtual, immersió 360º, oculus rift. El que passa al MWV en un futur ens afectarà a tots i també a l'ensenyament. Aquest cop l'encaix dels darrers gadgets tecnològics obriran encara més les possibilitats d'utilitzar els dispositius mòbils a l'aula de forma productiva.
Aquesta experiència ha estat seleccionada juntament amb altres dues d'un total de 100 propostes presentades a nivell de tot Catalunya, essent l'única de les terres de Lleida.
L'experiència d'aula, "360º d'aprenentatge immersiu", vol fer descobrir o viatjar a la central termosolar de les Borges Blanques l'alumnat de segon d'ESO a partir de les fotos realitzades per l'alumnat de batxillerat en un sortida real. Si teniu unes ulleres i un mòbil podeu experimentar-ho escanejant el codi QR.
Per suposat aquesta experiència és escalable i aplicable a totes les matèries i nivells educatius, des d'educació infantil fins a estudis universitaris. Segurament aquest tipus d'aplicacions i de contingut seran els que tindran un augment més important com a material didàctic per fer viure de forma immersiva aspectes curriculars a l'alumnat.

Se n'ha fet ressò la premsa local i comarcal.

Diari Segre (24 febrer 2015)

dissabte, 20 de febrer del 2016

Un dia per no oblidar (II)

Ja fa temps vaig escriure un altre article amb el mateix títol. Aquell cop fou degut a rebre un important premi de mschools. Avui també ha estat un dia per no oblidar i el que hem guanyat ha estat molt més que un premi, tot i que menys tangible.

Mschools ha organitzat el primer EDU_Hack, on cinc cents participants entre docents, experts de la indústria i estudiants universitaris, hem compartit deu hores de treball. Al llarg d’aquest temps hem estat acompanyats per més de cinquanta facilitadors de l’Àrea TAC del departament d’ensenyament. Segurament, d’entrada, la cúpula del centre comercial de les Arenes, al centre de Barcelona, no sembla un bon lloc per anar a passar el dissabte, i menys amb la neu que hi ha al Pirineu actualment, però som així i ens hem deixat emportar pel nostre instint primari de superació i millora.

Quan la Tere i jo hem arribat a la taula 8 del clúster 6 ja hi ha via l’Alba de l’IES Vil·la Romana. Al cap de poca estona ha arribat el Miquel de l’empresa t4l3nt.org, el qual ha estat la peça clau de tot l’aprenentatge del dia. El fet de no tenir res a veure amb el món de l’ensenyament ens ha fet reflexionar molt als tres docents. Ens ha fet oblidar dels hàbits i prejudicis deguts a ser a l’aula i ens ha guiat magistralment en el treball grupal. A l’empresa privada hi estan molt més acostumats. Aquesta barreja d’orígens ha estat el primer gran encert dels dissenyadors de la jornada. Ja teníem el grup i ens començàvem a conèixer, empatitzàvem, quan ha succeït un esdeveniment que encara ens ha fet oblidar més de la neu i en ha fet pensar “avui serà un gran dia”. Acabats els parlaments inaugurals de les autoritats han donat una volta pels clústers i la sort ha fet que el nostre estigués en el seu camí. El Sr. John Hoffman ens ha reconegut, fruit de diferents coincidències en esdeveniments anteriors organitzats per mschools i ens ha desitjat sort per dijous vinent. 
De la mateixa manera hem pogut tenir un agradable intercanvi d’opinions amb la Sra. Meritxell Ruiz, Consellera d’Ensenyament la qual també ens ha emplaçat, i desitjat sort, per l’esdeveniment del proper dijous. Si ja estàvem motivats per aprofitar el dia aquestes coincidències ens van posar “on fire” que es diu actualment.

Al llarg de les deu hores hem seguit la metodologia desenvolupada per EDU_hack, segon gran encert dels organitzadors, per tal de co-crear eficaçment. Ens hem inspirat per conèixer-nos, contextualitzar per empatitzar tot mostrant les nostres habilitats i destreses. També hem ideat a partir de pluges d’idees, preparant esborranys, pol·linitzant, refinant i seleccionant. Finalment la prototipació per tal de poder presentar la proposta escollida ha tancat tot el procés. La nostra proposta, juntament amb totes les altres estarà al toolbox a partir del dilluns.

 
I tot aquest munt de feina en deu hores que han passar volant. La gestió dels temps i els canvis d’activitat han estat el tercer gran encert de l’organització. Entre la campana, el Pac Man, els braços aixecats, les abraçades, post-it grocs i rosa, els silencis, els cafès, alguna banderola vermella, tuits, fruita i les xerrades amb amics i coneguts el temps s'ha, simplement, escapat.

Ara he viscut la sensació que ens comentaven els primers alumnes que entraven a l’aulABP, quan evaluàvem el seu grau de satisfacció. Sortien contents després de la classe i comentaven que el temps els havia passat volant, nosaltres pressuposàvem que eren bons indicadors per a l'aprenentatge. A jutjar per la nostra experiència d’avui és clar hem aprés i molt. La frase de l’aulABP: implica’t, gaudeix, col·labora, aprèn és aplicable totalment al que hem experimentat avui.

És per aquest motiu, que recordarem aquesta jornada tant com un premi, perquè ens emportem una vivència educativa que ens ha donat unes eines, unes pautes i una metodologia que segur farem servir en la nostra pràctica diària. Aquesta metodologia la guardarem com un tresor i en farem tanta difusió com ens sigui possible ja sigui a nivell de departament, d’àmbit o de centre. A partir d’ara preparar projectes, co-crear projectes, en el centre serà molt més fàcil, entretingut i productiu ja es tracti de grans projectes o de microprojectes. Només quedarà destil·lar la metodologia per poder-la aplicar a l’aula, en una sessió o en vàries sessions. Aquí comença el nostre repte i la veritable rúbrica d'avaluació de la jornada.

En Benito Mendoza, assessor TAC dels serveis educatius del Departament d'Ensenyament ens ha fet arribar el vídeo que recull l'experiència. Així va anar!


dijous, 18 de febrer del 2016

EDU_Hack 2016 al Mobile World Congres


Al voltant de MWC de Barcelona sorgeixen tot un seguit d'activitats que posen en contacte les darreres tecnologies, i especialment les mòbils, amb l'ensenyament. Un dels programes que millor ho posa de manifest és mschools. El proper dissabte tindrà lloc a Barcelona el que s'anomena EDU_Hack. Segons la definició de l'organització: "Aquest esdeveniment, organitzat per Mobile World Capital Barcelona, és un taller de cocreació a gran escala dirigit a docents, amb l’objectiu d’identificar i desenvolupar, de forma col·laborativa, experiències innovadores a l’aula per a tots els nivells educatius. Un centenar d’equips formats per docents i experts es reuniran durant un dia complet i seguiran la metodologia de treball cocreativu de mSchools Edu_Hack, per desenvolupar de manera col·laborativa materials per a l’aula recolzats en l’ús innovador de la tecnologia digital a l’educació. Els resultats d’ Edu_Hack es compartiran amb la comunitat educativa."

Hi ha esdeveniments que sembla que estiguin fets a mida per la forma de treballar a l'aulABP i aquest n'és un. Nosaltres estem acostumats a treballar de forma col·laborativa a nivell de departament i a nivell europeu després dels anys que fa que estem involucrats en projectes Comenius, actualment Erasmus+. La possibilitat de compartir les nostres experiències i passar-les pel sedàs dels altres companys de viatge, posen de manifest les mancances de la nostra proposta i et permeten millorar-la. Quan has de defensar la teva proposta per tal de dur-la a terme en un grup on tothom aporta bones solucions és un acte comunicatiu i d'empatia que mobilitza el teu millor repertori de recursos. I segurament també el poder veure propostes més innovadores que les nostres sobre les quals fonamentar noves activitats pedagògiques fa que nosaltres, des de l'aulABP haguéssim presentat una proposta.
La nostra proposta consisteix en aplicar el pensament computacional, sense importar ni el nivell educatiu ni la matèria.

La proposta que nosaltres hem dissenyat és:
Què pot representar l'esquema anterior?
I ho volem treballar des de múltiples àrees com: matemàtiques (figures geomètriques, exponents), socials (arbre genealògic, identificació de períodes de la història), naturals (cadena tròfica), visual i plàstica (simetries, escales), tecnologia (classificació), informàtica (sistema binari, programació, endevinar un número), idiomes (relacions familiars). Doncs si ens hi esforcem podem trobar moltes aplicacions en altres matèries i oberta a tots els nivells educatius.
Al final resulta que simplement és aplicar el pensament computacional i dissenyar un diagrama que permeti solucionar qualsevol problema a partir de respostes SÍ-NO. Per suposat amb la utilització de Mybalsamiq es pot fer la simulació en una pantalla de mòbil i amb APPinventor2 es pot programar al mòbil. Ara caldrà convèncer els del nostre grup de la bondat de la proposta, admetre les millores a fer, que en seran moltes, i si no es pot fer desenvolupar una de les seves propostes que haurà estat millor. De qualsevol de les maneres aprendrem. El procés, que no ens cansem de provocar a l'aulABP, de cercar, compartir, col·laborar, comunicar i crear, serà el que haurem d'utilitzar al llarg de les vuit hores de treball. Tot un repte.