Cada principi d'any diem o escoltem: “any nou vida nova”.
Aquesta màxima de voluntat de renovació potser també es pot aplicar a la manera
d’impartir les classes.
Imaginem-nos per un moment que totes les eines pròpies de la
classe magistral desapareixen. Vull dir que, per exemple, si la pissarra ja no
fos l'element predominant en la classe, ni tampoc ho fos la taula del
professorat, ni hi hagués un davant ni un darrere; aleshores no podríem saber
qui s'asseu en un lloc o en un altre ni com ni amb qui s'asseu l'alumnat...
Només amb aquests canvis, es faria molt difícil entrar a l’aulABP pensant que s’hi
ha de donar una classe com la que s'ha anat fent els darrers temps, des de fa
dècades. Si, al mateix temps, hi suméssim que l'alumnat podria decidir de treballar
en forma grupal o per parelles o de forma individual, en un mobiliari
funcional, i també que disposaria del seu propi ordinador, llavors la situació
se’ns descontrolaria totalment. Aquest seria el moment de fer servir una
metodologia que ens permetés sobreviure a aquest “caos” intencionat. Caldria
pensar que potser aquesta aula, per si mateixa, seria capaç de fer replantejar
la metodologia didàctica al professorat que hi entrés.
El treball per projectes en què el professorat acompanya
l'alumnat és l'alternativa i potser l’única possibilitat de tirar endavant un
canvi metodològic. A més, com que aquest canvi haurà de comportar,
inexcusablement, el treball competencial, doncs encara millor per a aconseguir
una vida nova per a l’ensenyament.
L’aulABP ha de permetre que l’alumnat en sigui el centre i el
seu aprenentatge l’objectiu principal a assolir pel professorat.
L'aulABP que es vol aconseguir ha de recollir tot el comentat anteriorment. A hores d'ara l'alumnat ja està presentant les seves propostes en forma de modelitzacions per tal d'esbrinar que volen ells i d'aquesta manera poder oferir-los un entorn de treball agradable on el seu rendiment acadèmic es vegi molt augmentat.
Aquest projecte està en fase inicial i des del departament de tecnologia de l'institut i de la gestió digital es fan els primer passos per tal de convertir-ho en una realitat. En aquest blog s'aniran visualitzant els avenços tant en la metodologia ABP com en la gestió de l'espai.
En els dos vídeos que hi ha a continuació es compara l'aula actual amb la que volem omplir amb les aportacions de tothom per fer l'aula que ens ha de canviara a TOTS. Al professorat la manera d'ensenyar i a l'alumnat la manera d'aprendre.
L'aula actual
L'aulABP
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada