.

.

dijous, 21 de gener del 2016

La paradoxa de BETT

Visitar aquesta fira no et deixa mai indiferent. Després de només dos dies anant amunt i avall per aquesta immensitat d'avantguarda educativa i d'escoltar tantes xerrades com ha estat possible, tinc la sensació de que alguna cosa no entenc, o potser sí.
D'entrada voldria fer un aclariment ja que el fet de ser professor de tecnologia i utilitzar molt aquest concepte en aquest article pot portar a confusió. A BETT tecnologia no fa referència a la nostra estimada matèria, bàsicament perquè en cap altre país europeu tenen la sort de tenir-la com a tal, sinó que fa referència a totes les eines tecnològiques que permeten «processar» més i millor la informació, ja sigui per part de l'alumnat, el professorat o el centre. Fet aquest necessari aclariment ja podem començar a caminar per la fira.
Passejant pel saló, tot un seguit d'imatges et colpegen i et fan reflexionar sobre el que passa a casa nostra i el que passarà en un futur proper, segur! Aquest any s'han multiplicat els stands que ofereixen solucions a l'emmagatzemament i càrrega de tauletes i ordinadors, però ... La gestió de la informació obtinguda durant el procés d'aprenentatge de l'alumnat utilitzant la tecnologia, és una de les altres ofertes principals, però... Mostrar a temps real quines competències ha assolit l'alumnat i com pot reaccionar per assolir aquelles que encara no ha superat, també està resolt per molt programari al servei de l'ensenyament, però,... La impressió de documents de forma centralitzada, estalviant despeses i augmentat eficiència també està resolta, però ... La monitorització dels centres, de l'alumnat, del professorat, de la vida acadèmica està totalment resolta per molts proveïdors de serveis, però... Projectors que estan preparats per rebre informació des de qualsevol dispositiu present a l'aula, substitueixen als antics que únicament rebien informació d'un ordinador, però ... Plataformes que integren tots els serveis necessaris per un centre educatiu són cada cop més populars i visibles, però ... La gestió de continguts lligats clarament al currículum, malauradament el britànic, t'agafen de la mà i et fan dentetes, però... La possibilitat real de fer un ensenyament personalitzat utilitzant la tecnologia és present en la majoria de solucions proposades, però ... El mobiliari funcional, que aquest any ha tornat amb molta força, i que permet connectar qualsevol dispositiu, reorganitzar l'espai en funció de la metodologia a utilitzar és del tot visible, però... I parlant de metodologia, els conceptes de flipped classroon, blended learning, STEM, aprenentatge autònom, gamificació, ABP, MOOCs (pel professorat) no sorprenen a ningú i s'utilitzen de la mateixa manera que es parla d'alumnat i professorat, però... La programació, vista com una manera de solucionar problemes d'una forma metòdica i estructurada, i la introducció de la robòtica com a element visible d'aquest canvi ens mostra un camí però, ... La migració de molt «software» cap al núvol amb la possibilitat de poder accedir-hi des de qualsevol dispositiu és un procés que sembla irreversible, però ... Hi ha continguts de totes les matèries enfocats a facilitar/eliminar la tasca de creació de material al professorat, dels qual es pot triar i remenar per escollir el que més s'adequa al nostre centre, alumnat o forma de treballar, però ... Ja ningú es casa amb cap dispositiu i tots el proveïdors de continguts i serveis van cap al web, on són accessibles amb multiplataformes i multidispositius, però... La tecnologia que permet al professorat fer un seguiment personalitzat per cada alumne i cada competència, fent de l'avaluació una eina clau en el procés d'aprenentatge de l'alumnat, està ja disponible de forma generalitzada, però ...
La pregunta que espero haureu ja respost és, PERÒ...: «on són els dispositius que han de crear i mostrar tota aquesta informació?» Els ordinadors, chromebooks, mòbils o tablets, des del punt de vista de BETT estan, de totes, totes, a les aules. Res del que avui hi ha en aquesta fira té sentit si l'alumnat no té a la seva disposició un dispositiu: el necessita, el necessitem. BETT no es preocupa de si són del centre o del propi alumnat, BETT té clar que hi són ja que sense ells no hi ha manera d'ensenyar i aprendre avui en dia. No s'entén un aprenentatge basat en l'alumnat, metodològicament actual, tecnològicament suportat, digitalment monitoritizat i enfocat més enllà de l'etapa educativa formal de l'alumnat sense aquesta eina. Els ordinadors, o similar, per BETT, són molt tant o més importants que els continguts ja que sense ells no hi ha manera d'assolir-los. Parlant de continguts, no tinc gens clar que estiguin al centre del debat educatiu actual. Estic més d'acord en que l'alumne, i parlaria en singular, s'ha posat al centre de l'ensenyament i tota la tecnologia actual està facilitant el camí cap a l'educació personalitzada, centrada en la creativitat i la col·laboració. Per acabar aquesta reflexió voldria posar-hi una frase que he escoltat avui mateix: creativitat col·laborativa. Aquest és l'objectiu i la tecnologia és el camí, però ... necessitem ordinadors per augmentar l'eficiència de tot plegat!
I llavors, què?  En aquest article, també fet inspirat en la fira hi ha una il·lusió de com podem fer el camí.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada