.

.

dimarts, 18 de juny del 2013

Repte superat! (2)

En l'article repte superat! (1) publicat en el blog de reflexions digitals es parla de tot el seguit d'activitats que han portat a assolir uns objectius ambiciosos. En aquell article es parla de metodologia a nivell de MOODLE, d'activitats, etc. Aquesta segona part vol mostrar com ha evolucionat la sessió de treball dins de l'aulABP i com ha ajudat a millorar els resultats, o com a mínim el grau de complicitat de l'alumnat amb la matèria.

TREBALL A L'AULA ...

Al llarg del curs s'ha intentat invertir la classe, el que s'anomena FLIPPED CLASSROOM. El que s'ha pretès ha estat fer que l'alumnat faci una cerca d'informació de forma individual a casa seva i a l'aula posar en comú els problemes trobats, els conceptes no entesos o bé les ampliacions realitzades de forma individual.
Per assolir aquesta fita es proposa que l'alumnat faci un mapa mental inicial, el qual mostra el contingut del tema i fa aflorar un seguit de dubtes i preguntes que es solucionen a classe.

La mobilitat del mobiliari i la possibilitat d'utilitzar els diferents espais de treball fa que sigui molt fàcil per ells el poder trobar el lloc apropiat per encarar els problemes o situar-se amb qui els pot donar un cop de mà.

A partir d'aquests intercanvis d'informació entre iguals es solucionen una gran part dels problemes, la informació trobada es comparteix als fòrums de MOODLE i el professorat la filtra per posar-la fixa, si s'escau. Per poder comprovar si s'han entès els conceptes es proposa a l'alumnat fer unes preguntes amb el HOTPOTATOES que seran utilitzades en un qüestionari el dia següent.
De totes maneres no tot el que s'explica és teòric, molts conceptes tenen associats uns procediments que cal assolir. Llavors és quan l'aulABP dona el màxim a l'alumnat. Espais de treball col·laboratiu com la taula-pissarra, el racó de la taula rodona permeten, d'una forma senzilla el visualitzar els problemes i poder participar en la seva solució. Els resultats es recullen amb el mòbil i s'envien al e-PORTFOLIO.




De vegades cal utilitzar els ordinadors per fer algunes simulacions, però el denominador comú segueix sent el treball en grup. En altres ocasions s'utilitza un qüestionari com a element dinamitzador de l'aprenentatge. Preguntes d'altres anys (se'n disposa de més de 10.000) porten a l'alumnat a la cerca d'informació per poder-la respondre. Aquesta informació està bàsicament al MOODLE però ells la poden cercar on vulguin. Poc a poc aquell mapa mental inicial es va ampliant i s'enllacen els coneixements.


Els treball en grup sobre temes diversos on cal fer un vídeo, preparar un vídeo_quiz, fer una presentació amb prezi o altres treballs sempre acaben amb una presentació davant dels companys/es. Aquest poden fer les preguntes que creuen convenients i d'aquesta manera tots milloren.


Al final hi ha l'avaluació individual. Una forma de veure el seu progrés i que té un valor relatiu però que ajuda a complementar el perfil de l'alumnat ja que en aquest moment s'enfronta a un test de forma individual. L'aulABP, com no, permet adaptar-se i fer que sigui difícil, en aquest cas, el compartir informació.


"TREBALL" FORA DE L'AULA ...

Si està demostrat que el coneixement ja no està únicament a les aules i que un aprèn en qualsevol lloc que ho vulgui fer, llavors cal veure que hi ha un seguit d'activitats que poden augmentar la motivació respecte a la matèria. Sortides a posar en pràctica alguns dels conceptes apresos en un museu de la ciència i si es pot fer en un lloc on calgui parlar anglès encara millor.



El participar en concursos fa que tothom hi posi el millor de si mateix. És un assaig general del treball en grup però sense que afecti a la nota. Qui utilitza una habilitat la millora i si la millora llavors la reflecteix en cada aspecte de la seva vida, i el treball en grup/equip. En seria un exemple la participació en el Concurs Mobile Learning Awards (any 2013).


I de tant en tant fer alguna trobada informal on es cohesiona el grup, i que en podríem dir calçotada, cassola de tros de Juneda... té un efecte clarament positiu sobre la motivació que finalment segur es reflecteix en la nota. De totes maneres si a l'alumnat se'l fa partícip del seu aprenentatge i se li proposa un aprenentatge actiu les notes no ens han de preocupar. Ja ho diu el logo de l'aulABP: implica't, gaudeix, col·labora i aprèn, llavors la resta ja ve donada.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada