.

.

dissabte, 20 de febrer del 2016

Un dia per no oblidar (II)

Ja fa temps vaig escriure un altre article amb el mateix títol. Aquell cop fou degut a rebre un important premi de mschools. Avui també ha estat un dia per no oblidar i el que hem guanyat ha estat molt més que un premi, tot i que menys tangible.

Mschools ha organitzat el primer EDU_Hack, on cinc cents participants entre docents, experts de la indústria i estudiants universitaris, hem compartit deu hores de treball. Al llarg d’aquest temps hem estat acompanyats per més de cinquanta facilitadors de l’Àrea TAC del departament d’ensenyament. Segurament, d’entrada, la cúpula del centre comercial de les Arenes, al centre de Barcelona, no sembla un bon lloc per anar a passar el dissabte, i menys amb la neu que hi ha al Pirineu actualment, però som així i ens hem deixat emportar pel nostre instint primari de superació i millora.

Quan la Tere i jo hem arribat a la taula 8 del clúster 6 ja hi ha via l’Alba de l’IES Vil·la Romana. Al cap de poca estona ha arribat el Miquel de l’empresa t4l3nt.org, el qual ha estat la peça clau de tot l’aprenentatge del dia. El fet de no tenir res a veure amb el món de l’ensenyament ens ha fet reflexionar molt als tres docents. Ens ha fet oblidar dels hàbits i prejudicis deguts a ser a l’aula i ens ha guiat magistralment en el treball grupal. A l’empresa privada hi estan molt més acostumats. Aquesta barreja d’orígens ha estat el primer gran encert dels dissenyadors de la jornada. Ja teníem el grup i ens començàvem a conèixer, empatitzàvem, quan ha succeït un esdeveniment que encara ens ha fet oblidar més de la neu i en ha fet pensar “avui serà un gran dia”. Acabats els parlaments inaugurals de les autoritats han donat una volta pels clústers i la sort ha fet que el nostre estigués en el seu camí. El Sr. John Hoffman ens ha reconegut, fruit de diferents coincidències en esdeveniments anteriors organitzats per mschools i ens ha desitjat sort per dijous vinent. 
De la mateixa manera hem pogut tenir un agradable intercanvi d’opinions amb la Sra. Meritxell Ruiz, Consellera d’Ensenyament la qual també ens ha emplaçat, i desitjat sort, per l’esdeveniment del proper dijous. Si ja estàvem motivats per aprofitar el dia aquestes coincidències ens van posar “on fire” que es diu actualment.

Al llarg de les deu hores hem seguit la metodologia desenvolupada per EDU_hack, segon gran encert dels organitzadors, per tal de co-crear eficaçment. Ens hem inspirat per conèixer-nos, contextualitzar per empatitzar tot mostrant les nostres habilitats i destreses. També hem ideat a partir de pluges d’idees, preparant esborranys, pol·linitzant, refinant i seleccionant. Finalment la prototipació per tal de poder presentar la proposta escollida ha tancat tot el procés. La nostra proposta, juntament amb totes les altres estarà al toolbox a partir del dilluns.

 
I tot aquest munt de feina en deu hores que han passar volant. La gestió dels temps i els canvis d’activitat han estat el tercer gran encert de l’organització. Entre la campana, el Pac Man, els braços aixecats, les abraçades, post-it grocs i rosa, els silencis, els cafès, alguna banderola vermella, tuits, fruita i les xerrades amb amics i coneguts el temps s'ha, simplement, escapat.

Ara he viscut la sensació que ens comentaven els primers alumnes que entraven a l’aulABP, quan evaluàvem el seu grau de satisfacció. Sortien contents després de la classe i comentaven que el temps els havia passat volant, nosaltres pressuposàvem que eren bons indicadors per a l'aprenentatge. A jutjar per la nostra experiència d’avui és clar hem aprés i molt. La frase de l’aulABP: implica’t, gaudeix, col·labora, aprèn és aplicable totalment al que hem experimentat avui.

És per aquest motiu, que recordarem aquesta jornada tant com un premi, perquè ens emportem una vivència educativa que ens ha donat unes eines, unes pautes i una metodologia que segur farem servir en la nostra pràctica diària. Aquesta metodologia la guardarem com un tresor i en farem tanta difusió com ens sigui possible ja sigui a nivell de departament, d’àmbit o de centre. A partir d’ara preparar projectes, co-crear projectes, en el centre serà molt més fàcil, entretingut i productiu ja es tracti de grans projectes o de microprojectes. Només quedarà destil·lar la metodologia per poder-la aplicar a l’aula, en una sessió o en vàries sessions. Aquí comença el nostre repte i la veritable rúbrica d'avaluació de la jornada.

En Benito Mendoza, assessor TAC dels serveis educatius del Departament d'Ensenyament ens ha fet arribar el vídeo que recull l'experiència. Així va anar!


1 comentari:

  1. Molt ben dit i ben resumit! Felicitats per seguir innovant i avançant. Jo estic totalment d´acord:la veritable rúbrica d´valuació ens vindrà ara. Fins la propera! Un plaer coincidir

    ResponElimina